Bir sosyal ağ aracı olarak bloglar, sıklıkla bir kişinin kişisel yaşamını ve üzerinde yorum ya da bilgi
vermek istedikleri belirli bir konunun bir birleşimin sağlar. Bloglar, hem bir günlük hem de web üzerinde
bir kılavuz olarak hareket eden “weB LOG” ifadesinden türemiştir. 1997 yılında ilk olarak kullanılmaya başlanan weblog kelimesi, günlük tutma anlamında “web”ve “blog” kelimelerinden oluşmuştur. Sonra kelime
“blog” olarak değiştirilmiştir. Bloglar kullanıcılara günlük tarzında içerik üretmelerini sağlayan web siteleridir. Teknik olarak yoğun bir bilgi ve emeğe ihtiyaç duymadan oluşturulan bloglarda, kullanıcılar (blogger) istedikleri konu ve içerikleri düzenli sürelerle yayınlamaktadırlar. Bloglar, sosyal medyanın kurulmasına öncülük eden önemli platformlardan olup sosyal medya kavramının da ilk örneklerini oluşturmaktadırlar.Bloglar, kullanıcılara
ait, şahsileşmecek, kişisel web sayfalarıyla birlikte düşünülecek bir bütünün parçalarıdır.Kullanıcılar, bloglarda, görece özgür bir ortamda fikirlerini, duygularını paylaşabilmekte, serbest bir biçimde dolaşıma sokmaktadırlar. Aynı zamanda blogger’ın ürettiği içeriğe kullanıcıların yorumlarını ekleyebilme imkanı bulmaktadır. Blogların
düşük maliyete sahip olmaları, erişimin serbest olması, kullanım kolaylığının olması, İki yönlü iletişime olanak sağlamaları, pratik arayüzü ile rahat kullanımı ve denetimden uzak olması bloglara rağbeti artırtmaktadır.
Bloglar genellikle metin merkezli olup içeriğin daha çok yazılardan oluştuğu platformlardır fakat farklı biçimde
de bloglar bulunmaktadır. Örneğin San Fransisco merkezli JustinTV kullanıcılara webcam ile yayın paylaşabilme imkanı vermektedir.
Blog kullanıcıları, platformu kullanma nedenleri farklı olduğu görülmekte, bireysel ve kurumsal hesaplar üzerinden görülmektedir. Bireysel kullanımlarda,kişiler kendi deneyimlerini belgelemek,günlük oluşturmak, belirli konularda düşüncelerini serbestçe ifade edebilmek için platformu kullanmakta,kurumsal hesaplar ise bloğun açtığı serbestbir ortamda kullanıcılarla daha samimi bir ilişki kurmayı hedeflemektedir. Blog yazarları (blogger)
profesyonel, yarı profesyonel ve amatör olabilmektedir.Profesyonel bloggerler, kitleyle ilişki kurarken
strateji güdebilen ve kitlenin beklentilerini ölçümleyerek içerik üretebilen ya da ürettiği içeriği ticari olarak
değerlendirmekte, amatör kullanıcılar ise kendi beklentileriyle ilgili hareket edebilen, içerik üretimini
bir strateji dahilinde gerçekleştirmeyen, gönüllü girişimcilerden oluşmaktadır Blog sayfasının içerik üretimini sağlayan birden fazla kullanıcının varlığı platformu “Müşterek Blog” (collaborative blog), bir kullanıcının birden fazla bloğa içerik üretmesi ise
“çoklu bloglama” (multi-blogging) olarak adlandırılmaktadır. Bloglar ilk aşamalarda kişisel yayınları
geniş kitlelerle paylaşma amacıyla giriş yapılan platformlar olmuş, sonraları büyük siyaset kampanyalarının,
kurumsal şirketlerin pazarlamalarının, tüketicilerin ürünler hakkında yorum yaptıkları ve sivil toplum hareketlerinin doğduğu, etkinliklerini oluşturduğu geniş bir alana dönüşmüştür.Özetle bloglar, yazarlarının günlükleri saklayabilmelerini, kişisel deneyimleri ve belirli bir alanda bilgi birikimlerini paylaşmalarını ve yorumları göndererek okuyucularla etkileşimde bulunmalarını sağlayan web siteleridir (Chan ve Guillet, 2011: 347).
Tarihsel kökleri nedeniyle, hâlâ en yaygın olanı metin tabanlı bloglar olsa da farklı medya formatlarıoluşmaya başlamıştır. Örneğin, San Francisco merkezli Justin.tv, kullanıcıların web kameralarından görüntüleri, gerçek zamanlı olarak diğer kullanıcılara yayınlayabilecekleri kişiselleştirilmiş televizyon kanalları oluşturmalarına olanak tanımış (Kaplan ve Haenlein, 2010: 63) günümüzde ise kullanıcılar Periscope aracılığıyla canlı yayın yapılabilme imkânı yakalamıştır. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINLARI