SATIŞ VE PAZARLAMA KAVRAMLARI

 Satış (Sales): Satıcı denilen kişi kendisine verilen ürünleri müşterilerine tanıtır, gerekirse pazarlık yapar, sipariş alır, bazen kendisi teslim eder ki; bunlara plasiyerde denir, ve en önemlisi tahsilatı yapar. Firmanın müşteriyle irtibatını sağlar. İlişkilerin, her iki tarafın da yararına ve sağlıklı sürmesinden sorumludur. Satıcılar vakitlerinin çoğunu piyasada, müşteride geçirirler. Coğrafi bazda organize olurlar. Bölge Müdürü, İlçe Temsilcisi gibi unvanlar taşırlar. Minibüsüne doldurduğu malları bakkallara satarak dolaşan kişi de satış yapmaktadır; büyük zincir mağazayla anlaşma yapan da, sigorta poliçesi satan temsilci de, milyon dolarlık füze sistemi satan da. Evleri dolaşıp yapılan satış faaliyeti pazarlama kapsamına girmez. Sadece tanıtım yapıp sipariş alan kişilere, farklı isimler verilse de yapılan iş sonuçta satıştır.

Pazarlama (Marketing): Pazarlamadan sorumlu kişiler genelde Ürün Sorumlusu/Müdürü, Marka Yöneticisi/Sorumlusu/Müdürü gibi isimlerle anılırlar. Kesinlikle bir şey satmazlar, müşteriye gitmezler, pazarlık yapmazlar. Bilgi toplamak için müşteri ziyareti yaparlar, ancak yetkileri yoktur. Yerleri merkezdedir ve coğrafi değil, ürün ya da marka bazında organize olurlar (Pantene Marka Müdürü gibi). Pazar ve rekabet analizleri yaparlar, kendi piyasalarını ve dünyadaki gelişmeleri takip ederler, ihtiyaçları belirleyip kısa ve uzun vadeli planlar yaparlar, raporlar yazarlar, ürün geliştirme çalışmalarını koordine ederler, ambalaj geliştirme, reklam süreci, promosyon planlama ve uygulama, fiyat belirleme bunların işidir. Araştırma şirketleri, reklam ve diğer hizmet ajanslarıyla ilişkileri koordine ederler. Sunumlar yaparlar. Sorumlusu oldukları ürün veya markanın bir nevi “Genel Müdürü”dürler. Savaş benzetmesi yaparsak, sahada satış yapan ekibin eline ihtiyacı olan silahları hazırlarlar. Pazarlamacılar ortalamada daha eğitimlidirler. İyi üniversite mezunu ve dilbilenler tercih edilir. Öte yandan satış teşkilatları daha “alaylıdır”. Pazarlama bölümleri kadın ağırlıklıyken satış departmanlarında, özellikle saha satışta erkekler ağırlıktadır. Ancak bu kalıplar hızla değişmektedir. Satış-Pazarlama arasındaki farkın toplumca anlaşılması zor olduğundan bizler yaptığımız işi çoğu yerde “marketing” olarak adlandırırız. En azından pazarlama ile marketing sözcüklerini birlikte kullanırız. Meslek dergimizin adı da Marketing Türkiye’dir


ANADOLU ÜNİVERSİTESİ