SOSYAL MEDYANIN ÇIKIŞI WEB 2.0

 Web 2.0 teknolojisi, içinde bulunan çağa yeni bakış anlayış ve çözümler getirmektedir, bununla birlikte interneti bambaşka boyutlara getirmiştir. Web 2.0’nin içinde bulunduğu yüzyılı gösteren nitelik ve eğilimler genel olarak aşağıdaki gibi sıralanabilir (Rigby, 2008:

7-8);

Ağla bağlanılan dünya: Yeryüzünde milyarlarca kullanıcı internet erişimine ulaşmıştır. Web 2.0 yazılımıyla birlikte, internet üzerinden birbirleriyle ilişki kurulmaktadır. Ve bu günün başlangıcı olan sosyal medya başlamıştır

• Network (Ağ) etkisi: Bağlantılı olma durumu bu ağı kullanan insan sayısının artması ile birlikte değer kazanmaktadır. Yazılımlar, kullanıcıların “ortak zeka”sını kullanarak yazılımlarını özelleştirmektedir.

• Yaratıcı olarak kullanıcı: Kişiler artık yalnızca çevrimiçi içeriğin okuru değil, yazar ve içerik oluşturucudurlar. Kullanıcıların ürettikleri, yazılımın ve hizmetinin kıymetini arttırmaktadır.

Ortak sorumluluk: İnternetle bireyler dünya genelinde isteyerek ya da istemeden beraber hareket etmekte, bununla birlikte faaliyetlerinin etkisi artmakta, bu kıymeti birlikte oluşturmaktadır.

• Şeffaflık (Açıklık): İnternetin yazılım ve veri gibi önemli kısımları ve onları kullanmayı talep eden kullanıcılar tarafından, çok az bir ücret ödeyerek ya da bunu ödemeksizin kullanılmaktadır. Kişilere özel kısıtların olmaması erişimi arttırmakta ve bu hizmeti kullanmayı da kolaylaştırmaktadır.

• Karıştırılabilir olma: Tekniğin açık ve serbest olması, yazılımcıları, farklı parça ve verileri kullanarak yeni yazılımlar üretmelerini sağlamaktadır. Ve açıkcası son zamanlarda o kadar çok hazır kod vardır ki yeni iş olan kod birleştiriciliği de yapılmaya başlanmıştır.

• Ortaya çıkarma: Eskiden yazılımlar verili, ayarlaması önceden yapılmış işlem ve süreçten oluşmaktaydı. Web 2.0 yazılımlarıyla birlikte süreç esnemiş, sadece tasarımcı ve yazılımcılara değil onu kullanan herkese içerik oluşturma ve düzenleme imkânı vermektedir.

• Çoklu deneyim: Web sitelerinde, fotoğraf, hareketli görsel, işitsel veriler ve videolar bulunmaktadır. Bu farklı öğelerle birlikte kullanıcılar aynı anda pek çok öğeyi birlikte tecrübe etmektedir.

• Web platformu: Önceki yıllarda bir web sayfasında yazılımları kullanmak büyük uğraş gerektiren ve yavaş bir eylem iken bilgisayarın masaüstü için hazırlanan yazılımlar daha güvenilir ve hızlıydı. Web siteleri gittikçe çok sayıda masaüstü yazılı gibi kolay ve hızlı çalıştıkça masaüstü ve web sitesi arasındaki açık kapandı, yazılımcılar yeni uygulamalarını web için hazırlamaya başladılar.

Sosyal Medya’nın üzerine bina edildiği Web 2.0 yeniliğini beş başlıkta sınıflandırabiliriz (Constantinides ve Fountain, 2008: 233):

• Bloglar: Web 2.0 uygulamalarının en bilinen ve en fazla büyüyen kategorisi olan çevrimiçi dergilerdir. Bloglar genellikle Podcast’lerle, yani mobil cihazlara indirilebilen veya aktarabilen dijital ses veya video ile birleştirilir.

• Sosyal ağlar : Kullanıcıların kişisel içerik ve iletişim alışverişi için diğer kullanıcıların erişebilecekleri kişisel web siteleri oluşturmasına izin veren uygulamalardır.

• İçerik toplayıcılar: Kullanıcıların erişmek istedikleri web içeriğini tam olarak özelleştirmelerini sağlayan uygulamalardır. Bu siteler Gerçek Zamanlı Sindikasyon veya Zengin Site Özeti (RSS) olarak bilinen bir teknik kullanmaktadır.

• Forumlar: Fikirleri ve bilgileri genellikle özel ilgi alanlarıyla değiştiren sitelerdir. Ayrıca mükemmel bir bilgi paylaşımı sağlarken bilgi içeriğinin yanlış olma ihtimalide vardır her kullanıcı taraflı içerek oluşturulan platformlar gibi. Sıkı denetimler sağlansa da bir çok kategoride konu açıldığı için bazı ları düzeltilmeden yayınlanabilir.

• İçerik Toplulukları: Belli türde içerik organize eden ve paylaşan web siteleridir.