AKILLI TELEVİZYON İŞLETİM SİSTEMLERİ

Smart TV ler için işletim sistemi şuan piyasada 3 egemen temel işletim sistemi bulunmaktadır. Bunlar Android, WebOS ve son yıllarda Android’in yerini almaya başlayan Tizen işletim sistemleridir.

Android: Linux tabanlı işletim sistemidir. 2009 yılında 1.1 sürümü ile kullanıcıya ulaşan
bir işletim sistemidir. Android işletim sistemi 2016 yılında 7.0 sürümü ile kullanıcılarına
çoklu görev (multitasking), çoklu dokunuş (multi-touch) ve Flash desteği sunmaya başlamıştır.
Android işletim sistemine sahip akıllı televizyonlar, en genel anlamıyla televizyon
ekranı üzerinde özelleştirilmiş Android sürümü ile televizyon programlarına, akış hizmetlerine, uygulamalara ve oyunlara ulaşma olanağını televizyon kullanıcısına sunan bir
sistemdir. Android işletim sistemi milyonlarca uygulama ile kullanıcılarına farklı olanakları televizyonlarda da sunmaktadır. Android işletim sistemine sahip televizyonlar bir oyun konsolu gibi de
işlev görebilmektedir. Android işletim sisteminin sunduğu diğer özellikler kısaca;
  • Sesli arama özelliği
  • Uygulama yükleme
  • Çoklu oyun desteği (Multi Player)
WEbOS: 3.0, 4 çekirdek işlemciyle desteklenmektedir. LG tarafından kullanılan işletim
sistemidir. Akıllı televizyon kullanıcılarına eşsiz bir kullanım deneyimi sağlayacağı ifade
edilen işletim sisteminin yeni sürümleri de geliştirilmeye devam etmektedir. Sihirli zoom,
sihirli mobil bağlantı ve sihirli kumanda özellikleriyle televizyon kullanıcısı deneyimlerini
daha üst düzeye çıkarmaktadır. Sihirli zoom ile kullanıcıların görüntü kalitesinde kayıp
yaşamadan istedikleri nesnelere, harflere ve metinlere yakınlaştırma yapabilmeleri sağlanmaktadır.
Sihirli mobil bağlantı, kullanıcıların mobil cihazlarındaki mobil uygulama
ile akıllı televizyonlarına bağlanabilmelerine böylelikle mobil uygulamalara televizyon
ekranında erişebilmelerine imkân tanımaktadır. Sihirli Kumanda ise set üstü kutuların
(set-top boxes - STB) kontrolünü kolaylaştırmak amacıyla geliştirilmiş uzaktan kumanda
cihazıdır. WebOS 3.0’ın akıllı televizyon kullanıcısına sunduğu multi-view ve müzik oynatıcı
uygulaması da, kullanıcıların farklı deneyimleri yaşayabilmesine fırsat tanıyan özelliklerdendir.
Multi-view, kullanıcıların aynı zamanda iki farklı kanalı ya da TV kanalıyla birlikte
Blue-ray filmi izleyebilmesini sağlamaktadır. Müzik oynatıcı uygulaması ise WebOS 3.0
üzerinden TV kapalı olsa bile müzik alınabilmesini sağlamaktadır.

Tizen: Akıllı saatlerde kullanılan sistemin akıllı televizyonlara uygulanmasıdır. Linux
tabanlı bir işletim sistemidir. Android günümüzde Tizen ile mücadele halindedir. Bu işletim sistemi Android e benzerlik gösterir ikisi de temelde Linux tabanlıdır. Tizen, gündelik yaşamda
kullandığımız cep telefonu, bilgisayar, telefon, televizyon gibi pek çok akıllı cihazda çalışabilecek
çok ileri özelliklere sahiptir.
  
  Tizende , SMART TV ler üzerinde oyun konsolları çalıştırılabileceği gibi akıllı telefon tablet gibi cihazlarda da yer alan oyunların da oynanabilmesi imkânı sağlamaktadır.


KAYNAK:
1-ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINLARI
2-AĞ TEKNOLOJİLERİ VE TELEKOMÜNİKASYON DR. CEBRAİL TAŞKIN