Sosyal medya zaman ve mekân sınırlaması olmadan , paylaşımın, tartışmanın temel olduğu bir iletişim şeklidir. Sosyal medyanın teknik altyapısını oluşturan gelişme Web 2.0’dır.
Sosyal medya, sürekli güncellenebilmesi, çoklu kullanıma açık olması, sanal paylaşıma olanak tanıması açısından en ideal iletişim ortamlarından biri olarak kendini göstermektedir. İnsanlar sosyal medyada düşüncelerini yazmakta, bu düşünceler üzerine tartışabilmekte ve yeni fikirler ortaya koyabilmektedirler ki bu çok önemlidir. Kişisel bilgilerinin yanında çeşitli fotoğraflar, videolar, paylaşabilmekte, iş arayabilmekte, pazarlama ve reklam yapabilmekte, gerçek dünyayı internet ortamına taşıyabilmektedirler.
Sosyal medya araçlarını kullanarak çok sayıda insana ulaşabilir, anında cevap verebilmek, çok çabuk yanıt almak, çok sayıda insana anında ulaşarak acil durumlarda sorun çözme teknolojisi olarak kullanmak mümkündür. Sosyal medya özellikle toplumun davranışlarını etkilemesi bakımından önemlidir. Sosyal medyanın çok hızlı yayılması onun takibini ve kontrolünü zorlaştırmaktadır. sosyal medya kullanıcıları için internetteki diğer e-gazete ve kitle iletişim araçlarındaki yapılan habercilik hizmetlerinden daha dinamik bir katkı sunmaktadır. Günümüzde neredeyse herkeste bulunan, kameralı ve internete her yerden girebilen akıllı telefonlar da katılımcı nitelikteki yurttaş gazetecilerin olanaklarını arttırmıştır. İnternette yayın yapan birçok haber sitesi, haber medyasının önemli gazeteleri takipçilerinin çok önemli bir kısmının Facebook, Google ve Twitter gibi ikincil kaynaklardan yönlendirildiğini, doğrudan sayfalarını ziyaret edenlerin giderek azaldığını tespit etmişlerdir. Bundan dolayı da artık ana sayfalarını güncellenmekten çok sosyal medyada nasıl daha görünür olunacağı, nasıl öne çıkılacağına ilişkin stratejiler üzerinde çalışmaktadırlar.
Artık günümüzde birçok okuyucu haber sitelerini gezmek yerine haber kaynağı olarak sosyal medyayı takip etmektedir. sosyal medya platformları sosyal medya kullanıcılarının hangi haberleri okuyacaklarına karar verir hale gelmiştir. Artık okurun ne okuyacağına gazeteciler değil, hangi haberlerin sosyal medya ortamında görünür olacağına bilgisayar programcıları karar vermektedir. Bu durumu kendileri için avantajlı hale çevirmek isteyen sosyal medya platformları, örneğin Facebook ve Twitter, yayıncılar ile içerik anlaşması yaparak bu yayıncıların hem yayınlarının görünür olmalarını sağlayan hem de ticari içeriklerini korumalarına olanak veren uygulamaları devreye sokmuştur. Uygulamalar açısından Facebook Instant Articles’sı Twitter da Moments’i faaliyete geçirmiştir. Sosyal medyadaki en büyük sorun haberin doğruluğu ve haber verenin güvenilirliğidir. Kaynak güvenirliliği için gazetecilere ve insan hakları savunucularına ekipman sağlayan kuruluşlar. Sivil Kanıt Laboratuvarı (Citizen Evidence Lab), Doğrulama Kitapçığı (Verification Handbook), BBC’nin Doğrulama Üssü (Verification Hub), internet üzerinden ücretsiz elde edilebilen Kontrol Masası (Checkdesk) gibi girişimler sayılabilir.
Tabi bir çok etik sorunda güvensizlik ile gelmektedir, özel yaşamın gizliliği, kişisel verilerin güvenliği, cinsiyet eşitsizliğinin yeniden üretimi, nefret söylemi, dilin özensiz kullanımı vb. gibi bir çok etkileride vardır.
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINLARI