AÇIK ARTTIRMA TEORİSİ

Açık artırma nın  sonucu üç  faktöre bağlıdır. 
1- Teklifler açıkmı kapalı mı? 
2- Katılımcılar acik arttırma boyunca kac kere  teklif verebilir? 
3- Kazanan kişinin ödeyeceği miktar nedir? Kendi teklifini mi yoksa ikinci  en yüksek teklifimi  ödeyecektir ? 
İlk iki faktör açık artırmanın kuralları ve formatı ile ilgilidir iki faktör açık artırmada satışı yapılan objelerin niteliğine ve bu niteliklerin katılımcılar tarafından nasıl değerlendirildiği ne bağlıdır objeler için teklif veren katılımcıların bu objeler için öngördükleri değer kişiden kişiye değişir obje için çok yüksek bir fiyatı ödemeye razı olan bir katılımcı  açık arttırma boyunu çok sayıda teklifi verir ancak objenin değeri konusunda farklı bir değerleme yapan bir diğer katılımcı ise tekliften sonra gelen karşı teklife yanıt vermeyerek fiyatın gereğinden fazla yükseldiği düşüncesiyle geri çekilebilir objelerin değerini birbirinden farklı öngören katılımcıların verdiği teklif sayısı da birbirinden farklı olabilir teklif sayısı arttıkça da rekabet artar ve fiyat yükselir. Müzayede kapalı bir şekilde teklif verilen durumlarda her katılımcı yalnızca bir kez teklif verdiği için fiyat rekabeti sınırlı olur.
3. faktör ise belirsizlik içerir teklif verenlerden biri objenin değeri hakkında diğer katılımcıların sahip olmadığı bir bilgiye sahip ve  objenin diğer katılımcıların öngörülen daha değerli olduğunu düşünüyorsa teklif sayısını arttırarak açık arttırmayı kazanmaya çalışır geçerli olacak son fiyat kendi teklif ettiği fiyat da olsa ikinci en yüksek fiyat da olsa her iki durumda da sahip olduğu ilave bilgi sayesinde objenin gerçek değerine göre ödeme yapar. 
İki önemli müzayede formatında İngiliz müzayede formatı önce düşük bir fiyatla açılış yapılır ve katılımcılar her seferinde teklifi yükseltir. Hollanda formatında ise önce yüksek bir fiyat ile açılış yapılır ve Bir alıcı çıkmazsa alıcı çıkıncaya kadar kademe kademe düşürülür.
1996 yılında Nobel Ekonomi ödülünü kazanan William Vickrey açık artırma teorisini 1960 ların başında oluşturdu. Vickey en iyi açık artırma formatları olan İngiliz ve Hollanda formatlarının tüm teklif verenlerin rasyonel ve riske karşı nötr olmaları şartıyla aslında satıcıyı aynı beklenen kazancı sağladığını gösterdi.
Açık artırmalarda iyi bilinen "Kazananın Laneti" ( the winner's curse) olgusu karşımıza çıkar en yüksek teklifi veren kişi açık arttırmayı kazanmış olsa da diğer tüm katılımcılardan daha yüksek bir fiyat belirlediği için gereğinden fazla ödeme yaptığını düşünmeye başlar Bu yüksek fiyatı ödemeye razı olan tek kişi kendisi olduğu için objenin değerini gerçek değerinden fazla gördüğünü düşünür diğer herkesin daha düşük bir tahmin yaptığını bilir ve bir kaybı olduğunu düşünerek kararından mutlu olmaz bu olgu kazananın laneti olarak bilinir.
Wilson ortak değerlemenin söz konusu olduğu açık artırmaları ve bu açık artırmalarda teklif verenlerin davranışlarını inceleyen bir sistem geliştiren ilk kişidir 1960'larda ve 1970'lerde yaptığı klasik çalışma ile ilk fiyat müzayedelerinde   geçerli olmak üzere gerçek değerinin belirsiz olduğu durumlarda uygulanabilecek en uygun fiyat teklif stratejisini açıkladı Buna göre katılımcılar orijinal değerini ilişkin yaptıkları en iyi tahminin biraz daha altında fiyat teklif etmelidir Böylece kötü biri anlaşmadan ve kazananın laneti olgusuna kaçına bilirler ayrıca  Wilson a göre belirsizlik ne kadar artarsa katılımcılarda o kadar temkinli davranırım Ve karar kılınan fiyat da o ölçüde düşük olur Son Wilson,  bazı katılımcılar diğerlerinin daha fazla bilgi sahibi olduğunda kazananın laneti  daha etkili olduğunu dezavantajı olan katılımcıların ya çok düşük teklif verdiklerini ya da açık arttırma hiç katılmadıklarını gösterdi Bununla birlikte satıcı açık artırma başlamadan önce satılacak objelerin hakkında ne kadar çok bilgi verirse teklif verenler gerçek değeri daha doğru tahmin edebilir. 
Milgrom ve Wilson  yeni bir açık arttırma formatı geliştirdiler. Eş zamanlı çok turlu açık arttırma (Simultaneous Multiple Round Auction: SMRA) Bu açık arttırma formatında tüm nesneler aynı anda satışa sunuluyor bu formatta düşük bir fiyatla açılışı yapılıyor ve tekrarlayan teklifleri izin veriliyor Böylece kazananın  laneti ve belirsizlik sorunları en aza indiriliyor.