• Sosyal ve mobil videolar yeni nesil haber organizasyonları arasında sıkça yer almaktadır. Örneğin Buzzfeed, Huffington Post, Vice, Vox adlı siteler doğrudan Facebook gibi sosyal mecralara videolar yüklemektedir.
• Metin, grafik, seslendirme ve müzik ile içeriği güçlendirilen süreleri 1 ile 5 dakika arasında olan videolar bulunmaktadır.
•Videolar özgün renk, grafik ve metin içeriği ile servis edilmektedir. Başkalarının “aşırma” biçiminde kullanmasının böylelikle önüne geçilebilmektedir.
• Sosyal/mobil videoların 3 farklı türü bulunmaktadır: “Haber Hikâyeleri” (News Stories)’nde daha çok hareketli resim ve açıklayıcı metin kullanırken, “Açıklayıcı Video” (Video Explainer)’larda bir adım ileri giderek haberler grafiklerle desteklenmektedir. “Video Sunum” (W/presenter)’larda ise yukarıdakilere ilaveten bir sunucu kişi bulunmaktadır. Bu kişinin resmi bir dil yerine eleştirel ve espritüel bir dil kullandığı görülmektedir.
• Tüm bu öne çıkan unsurlar haberde birer marka olma çabasıyla yapılmaktadır.
• Bu sitelerin bir özelliği de interaktifleri kullanmalarıdır. Bu uygulamalarda kullanıcılar haberin hangi kısmını okuyacağına kendisi karar vermektedir.
• İnfografikler de kullanılmaktadır. Bunların amacı şekil ya da görsellerle konunun bütünün görmeyi sağlamaktır.
• Haritaların kullanılması da öne çıkan bir diğer özelliktir. Bunların amacı da aynı şekilde olay ve olgular arasında ilişkilerin kurulmasını sağlamaktır.
• Testler vardır. Bu uygulamanın amacı haberi bir oyun mantığı içinde kullanıcı için daha ilgi çekici hale getirmek ve kullanıcının bilgisini arttırmaktır.
• Gifler vardır. Bu uygulamanın özelliği bir videodan kesitler alarak görüntü kolajı ile konuya açıklık getirmesi, onu haber niteliğine büründürmesi durumudur. Daha çok Tumblr, Facebook ve Twitter’da görülmektedir.
• Çizelgeler vardır. Konunun paydaşları, elementleri ve öznelerinin birbiri arasındaki ilişkiyi anlamlandırmak için kullanılmaktadır.
• Haber oyunları bulunmaktadır. Bu uygulama daha çok gençlerin ilgisini çekmek için geliştirilmiş olup bu sayede haberin bir takım aşamalarla takip edilmesini sağlamaktadır. Bir aşamayı tamamlayanlar ancak haberin diğer kısımlarına geçebilmektedir.
• Sanal gerçeklik uygulamaları mevcuttur. Bu fonksiyon “oradaymış hissi veren” simülasyonların haberle buluşması olarak açıklanabilir. BBC ve The New York Times gazeteleri ilk kez 2015’te sanal gerçeklik teknolojisini habercilikte kullanan yayın organları oldular. BBC, Eylül 2015’te Manş Denizi kıyısındaki Calais’deki mültecileri bu yöntemle görüntüledi.
web sitesi için temeller, haber web sitesi , haber web sitesi kurma
kaynak: Anadolu Üniversitesi yayınları