CMS "CONTENT MANAGER SYSTEM" İÇERİK YÖNETİM SİSTEMİ NEDİR ? ÖZNİTELİKLERİ NEDİR ?

içerik yönetim sistemleri

 

İçerik Yönetim Sistemi (İYS) Metin, ses, görüntü ya da belge gibi elektronik ortamda yönetilebilen her türlü bilgi, dijital içerik olarak kabul edilebilir. İçerik yönetim sistemleri (İYS); kullanıcı dostu bir arayüz yardımıyla dijital içeriklerin isteğe ve gereksinimlere uygun bir biçim de oluşturulmasına, depolanmasına, paylaşılmasına ve yayınlanmasına yardımcı olan uygulamalardır. Bu uygulamalar yardımıyla uygun yetkiye sahip olan kullanıcılar, içerik ekleyebilir ya da var olan içeriği düzenleyebilirken; daha düşük yetkilere sahip olan kullanıcılar ise yalnızca içeriği görebilirler. Farklı ortamlardaki kullanıcıların ortak bir arayüz üzerinden işbirliği içerisinde içeriği yönetebildiği bu sistemler, 1990’lı yıllardan itibaren yaygınlaş maya başlamıştır. İçerik geliştirme ve düzenleme işlemlerinde dil birliğinin sağlanması, uyum ve tutar lılığın kolaylaşması gibi avantajları nedeniyle içerik yönetim sistemleri; bilgi çağının gerektirdiği hızlı ve güncel bilgi sunma sorumluluğu bağlamında büyük katkı sağlamaktadır.


Bir uygulamanın içerik yönetim sistemi olarak adlandırılabilmesi için taşıması gereken nitelikler 

 Özarslan ve Ozan’ın Öğrenme Yönetim Sistemleri adlı eserinde şöyle özetlenmektedir:

 • İçerik türüne ve içerik geliştirme sürecin deki katkıya göre farklı kullanıcı ve roller tanımlayabilme, 

 • İçeriğin gelişim sürecini ve zaman içinde oluşturulmuş farklı sürümleri izleyebilme, 

 • Kurumsal ya da bireysel içeriği tek bir mer kezde toplayabilme, 

 • İşbirlikli bir biçimde içerikler üzerinde ça lışma sürecini sistematik bir iş akışı içerisin de ve alt görevler tanımlayarak gerçekleştirebilme, 

 • Tüm bu sürecin yönetimi için bağlama ve gereksinimlere göre özelleştirilebilir bir yapı sunabilme. 

İçerik yönetim sistemlerinde yazar, editör, yayımcı, yönetici ve okuyucu gibi farklı kullanıcı rolleri tanımlanabilir. 


Kaynakça

.Özarslan, Y. ve Ozan, Ö. (2016). Öğrenme yönetim sistemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.